Prijava: Neodržavanje javne zelene površine - građani prinuđeni da rade posao Komunalca (Tuzla)
Dopisom od 26.07.2022. godine, mi stanari ulice Topolica u MZ Ši selo smo pozvali nadležnu gradsku komunalnu službu da pokosi i uredi javnu zelenu površinu koja se nalazi na raskrsnici ulica južna magistrala, Nesiba Malkića i Fadila Jahića Španca (gdje južna saobraćajnica mota u pravcu sjevera i Brčanske malte i gdje se nalaze kamioni koji prodaju uglja i drva), obzirom da je na istoj trava visine 2 metra, a izrastao je i korov, ostruga, šiblje i manje drveće, te su se uslijed dugogodišnjeg neodržavanja pojavili pacovi i zmije, a ljudi su predmetnu površinu počeli koristiti kao odlagalište raznog smeća.
U vašem odgovoru od 28.07.2022. godine naveli ste da se predmetna površina spada u neuređene površine koje još nisu dobile svoju krajnju namjenu i kao takve se održavaju vanrednim nalogom u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima za tekuću godinu.
DOKAZ:
Dopis od 26.07.2022. godine, naslovljen kao:
"Košenje javne površine raskrsnica Prinčeva Džamija",
dostupan na linku:
https://centar72.ba/tuzla/prijava/ko%C5%A1enje-javne-povr%C5%A1ine-raskr...
Dopisom od 05.07.2023. godine ukazali smo vam da, suprotno vašim navodima iz odgovora od 28.07.2022. godine, u javne zelene površine, shodno članu 2. stav (1) tačka 1. alineja druga Odluke o komunalom redu („Službeni glasnik Općine Tuzla“, broj 4/10, 9/10, 1/11 i 3/11 i „Službeni glasnik Grada Tuzla“, broj 11/15, 9/16, 1/18, 5/18, 1/19, 9/19 i 1/20, u daljem tekstu: Odluka), spadaju, između ostalog, travnjaci, zemljišni pojas uz javne saobraćajne površine na kojem je zasađeno zelenilo i slične površine.
Kako je predmetna površina travnjak, a ujedno kao zemljišni pojas se nalazi uz javne saobraćajne površine, obzirom da sa sjeverne strane međi sa ulicom Fadila Jahića Španca, sa istočne i južne strane sa ulicom Topolica i sa zapadne strane sa ulicama Nesiba Malkića i Fadila Jahića Španca, to se kod ove površine nesporno radi o javnoj zelenoj površini u smislu Odluke, koja odluka ne poznaje termine "uređena" ili "neuređena površina", kojima se vi služite, shodno čemu ste obavezni redovno održavati ovu površinu.
Nadalje smo ukazali na to da Komunalac istovremeno redovno kosi i održava druge površine koje neposredno graniče sa ovom, a koje također nisu dobile svoju krajnju namjenu i koje po vašoj definici također spadaju u "neuređene površine", pa je nejasno po kom osnovu pravite ovakvu razliku.
Također smo vas pozvali da, ukoliko nemate namjeru redovno održavati ovu javnu zelenu površinu, donesete odluku kojom ćete stanarima okolnih objekata odobriti naknadu troškova koji im nastaju zbog angažovanja privatnih izvođača za košenje ove javne zelene površine.
DOKAZ:
Dopis od 05.07.2023. godine, naslovljen kao:
"Ponovljena žalba - Neodržavanje javne zelene površine džamija Kralj Abdullah"
dostupan na slijedećem linku:
https://centar72.ba/tuzla/prijava/ponovljena-%C5%BEalba-neodr%C5%BEavanj...
Kako ni po ponovljenom pozivu niste reagovali, to smo dana 08.08.2023. godine Komunalnoj inspekciji Grada Tuzla podnijeli Zahtjev za komunalno-inspekcijski nadzor protiv šefa Službe za komunalne poslove i direktora JKP Komunalac doo Tuzla radi kršenja odredbi člana 93. stav (1) i (2) i člana 94. stav (1) tačka 2., 4., 7., 12. i 16. Odluke.
U predmetnom zahjtevu smo naveli da Služba za komunalne poslove Grada Tuzla, odnosno JKP Komunalac d.o.o. Tuzla kojem je ugovorom prenešena obaveza održavanja javnih zelenih površina u Gradu Tuzla, zadnjih 45 godina ne vrše svoju obavezu održavanja ove javne zelene površine, ne kose je, ne vrše obrezivanje i oblikovanje stabala i grmlja, uklanjanje štetnih biljaka, obnavljanje i rekonstrukciju i ostale radnje neophodne da bi služila svrsi, niti druge radove utvrđene u programu održavanja javnih zelenih površina, uslijed čega je na istoj izrastao korov visine 2 metra i grmoliko rastinje visine drveća, te je postala leglo zmija i glodara.
U predmetnom zahtjevu ponovno smo ukazali i na relevatne podzakonske odredbe koje propisuju obavezu Grada da redovno održava predmetnu površinu, i to:
član 2. stav (1) tačka 1. alineja druga Odluke, kojom je definisano da u javne površine spadaju i javne zelene površine, između ostalog: travnjaci, zemljišni pojas uz javne saobraćajne površine na kojem je zasađeno zelenilo i slične površine;
- član 93. stav (1) i (2) Odluke, shodno kojem se javne zelene površine moraju održavati u skladu s programom održavanja zelenih površina utvrđenim od strane Službe za komunalne poslove u saradnji s javnim komunalnim preduzećem, kome je shodno Odluci o komunalnim djelatnostima isto i povjereno, a najkasnije do 31. 03. za tekuću godinu;
- član 93. stav (1) Odluke, shodno kojem je za obavljanje poslova održavanja javnih zelenih površina odgovorna Služba za komunalne poslove, a poslove obavlja pravno ili fizičko lice kome Grad povjeri izvršavanje ovih poslova;
- član 94. stav (1) tačka 2., 4., 7., 12. i 16. Odluke, prema kojem se pod održavanjem javnih zelenih površina podrazumjeva posebno obrezivanje i oblikovanje stabala i grmlja, košenje trave, uklanjanje štetnih biljaka, obnavljanje i rekonstrukcija javne zelene površine i ostale radnje neophodne da bi javne zelene površine služile svrsi, kao i drugi radovi utvrđeni u programu održavanja javnih zelenih površina, te stav (2) istog člana, prema kojem se pokošena trava, lišće i drugi otpaci moraju odmah ukloniti sa javne zelene površine;
- član 154. stav (1) i (2) Odluke, kojim je propisano da nadzor nad provođenjem komunalnog reda propisanog Odlukom obavlja Služba za komunalne poslove Grada Tuzle, komunalna i druge inspekcije i komunalni redari Grada Tuzla;
- član 157. stav (3) Odluke kojim je određeno da se preduzimanje mjera za provođenje komunalnog reda smatra hitnim i od posebnog je interesa za Grad Tuzla;
iz kojih odredbi nesporno proizilazi da se kod predmetne površine radi o javnoj zelenoj površini, te su propisani način održavanja iste i subjekti koji su istu dužni redovno održavati, pri čemu ova Odluka ne poznaje termin "neuređena površina koja još nije dobila svoju krajnju namjenu" niti "održavanje vanrednim nalogom u skladu sa raspoloživim sredstvima za tekuću godinu", na koje se Služba za komunalne poslove u pravdanju neizvršavanja svojih obaveza poziva.
Osim toga smo skrenuli pažanju na to da, sve i kad bi navodi Službe za komunalne poslove bili tačni, apsurdna je tvrdnja da u gradskom budžetu, za preko 45 godina, koliko grad Tuzla izbjegava redovno održavanje ove površine, nije bilo na raspolaganju iznos od cca. 10 KM, koji iznos je u to vrijeme bio dostatan da se pokosi predmetna površina od cca. 500 m2 (20-minutni angažman tri NK radnika = 4,5 KM, plus materijalni trošak u iznosu od 5 KM (4 rezervoara trimera zapremine 0,33 l x 2,62 KM/litru benzina 95ice = 3,46 KM + 25 ml dvotaktnog ulja za mješavinu = 1,50 KM).
Inspekciju smo također informisali da JKP Komunalac d.o.o. istovremeno redovno održava i kosi javne zelene površine u neposrednoj blizini ove, npr. travnjak sa južne strane PZC Stupine udaljen 40 m od predmetne površine i livadu sa zapadne strane benzinske pumpe Hifa, koje se po svojoj namjeni ne razlikuju od predmetne površine koja se ne održava.
Komunalnoj inspekciji smo ukazali i na to da su nedostatak budžetskih sredstava ne može biti razlog neodržavanja predmetne površine, ukazujući na relevantne odredbe Zakona o komunalnim djelatnostima TK ("Sl. novine TK", broj: 11/05 i 14/13).
Naime, Grad Tuzla i JKP Komunalac d.o.o. Tuzla, kao pravno lice koje obavlja komunalnu djelatnost održavanja javnih zelenih površina, obavezni na osnovu ovog Zakona i posebnih propisa (Odluke o komunalnom redu) osigurati trajno i KVALITETNO obavljanje komunalnih djelatnosti, što je određeno članom 5. stav (2) tačka a) Zakona.
JKP Komunalac kao davaoc komunalne usluge održavanja javnih zelenih površina MORA posjedovati odgovarajuću OPREMU I SREDSTVA za obavljanje komunalnih djelatnosti, raspolagati odgovarajućim stručnim kadrovima koji mogu obezbijediti STALNO I KVALITETNO obavljanje komunalnih djelatnosti i obezbijediti vršenje komunalnih djelatnosti u skladu sa odredbama ovog zakona i drugih propisa, shodno članu 11. tačka b), c) i d) Zakona.
Davaoc komunalne usluge dužan je organizovati svoj rad i poslovanje kojim obezbjeđuje TRAJNO I NESMETANO pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima, na način i prema normativima koji su
određeni Zakonom i drugim propisima, određeni kvalitet komunalnih usluga koji podrazumijeva NAROČITO: zaštitu okoline i tačnost u pogledu rokova i isporuke i sigurnost korisnika u dobijanju usluga, razvoj i unapređenje kvaliteta i asortimana komunalnih usluga, kao i unapredivanju organizacije rada, efikasnosti i drugih uslova, a što je sve propisano članom 12. tačka a), c) i d) Zakona, a ako se ne pridržava ovih odredbi, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 KM, a odgovorno lice kaznom od 200,00 do 1.000,00 KM, kako je to određeno članom 42. Zakona.
U slučaju nastupanja poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih djelatnosti, davalac komunalne usluge dužan je, shodno članu 14. stav (1) Zakona, odmah o tome na adekvatan način obavijestiti nadležnu Gradsku službu, i istovremeno PREDUZETI MJERE za otklanjanje uzroka poremećaja i za obezbjeđenje pružanja usluga, a ako to ne učini, davalac komunalne usluge kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 KM, a odgovorno lice davaoca usluge kaznom od 200,00 do 1.000,00 KM, kako je to određeno članom 41. stav (1) tačka b) i stav (2) Zakona.
Nadležna Služba za komunalne poslove, po prijemu obaviještenja iz člana 14. stav (1) Zakona odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, dužna je, shodno članu 14. stav (2) tačka d) Zakona, ODMAH da utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja djelatnosti i učinjenu štetu.
Davalac komunalne usluge, shodno članu 16. stav (1) Zakona, NE MOŽE USKRATITI KOMUNALNU USLUGU osim u slučajevima navedenim u istom članu, a ako to učini, kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 KM, a odgovorno lice kaznom od 200,00 do 1.000,00 KM, shodno članu 41. stav (1) tačka c) i stav (2) Zakona.
Inspekcijski nadzor nad provođenjem odredaba Zakona i posebnih propisa iz člana 4. stav (2) Zakona (Odluke o komunalnom redu) vrši gradski komunalni inspektor u okviru svoje nadležnosti, kako je to određeno članom 37. stav (1) Zakona.
Imajući u vidu navedene odredbe Zakona, pozvali smo komunalnog inspektora da shodno svojim ovlaštenjima iz člana 39. stav (1) Zakona prekontroliše da li se komunalna djelatnost održavanja predmetne javne zelene površine obavlja na način utvrđen Zakonom i Odlukom, prekontroliše stanje predmetne površine kao komunalnog objekta, naredi da se utvrđeni nedostaci i nepravilnosti otklone na način i u roku kako je određeno Zakonom i Odlukom, naredi preduzimanje odgovarajućih radnji koje su subjekti nadzora po Zakonu ili Odluci bili dužni preduzeti, izrekne i naplati novčanu kaznu u skladu sa Zakonom ili Odlukom, podnese prijavu protiv subjekta nadzora i odgovornih lica za učinjeni prekršaj i odredi i druge mjere i radnje za koje je ovlašten Zakonom i drugim propisom.
Obzirom da višedecenijsko neodržavanje predmetne javne zelene površine nedvojbeno ukazuje na to da JKP Komunalac d.o.o. Tuzla nije u stanju da izvršava povjerene mu poslove u ovom konkretnom slučaju, to smo u predmetnom zahtjevu za inspekcijski nadzor ponovno pozvali Grad Tuzla da fizičkom licu ugovorom povjeri održavanje predmetne površine, u skladu sa članom 93. stav (1) Odluke i članom 9. stav (1) Zakona, ili da stanarima graničnih ulica obezbijedi sredstva da angažuju fizička lica za održavanje.
DOKAZ:
Dopis od 08.08.2023. godine, naslovljen kao:
"Neodržavanje javne zelene površine Topolica/Nesiba Malkića/Fadila Jahića"
dostupan na linku:
https://centar72.ba/tuzla/prijava/neodr%C5%BEavanje-javne-zelene-povr%C5...
Na navedeni zahtjev za inspekcijski nadzor nikada nismo dobili odgovor, iako je Služba za inspekcijske poslove bila dužna da, u roku od 15 dana od dana okončanja inspekcijskog nadzora, podnosioca zahtjeva pismeno obavijesti o preduzetim mjerama, shodno članu 87. stav 3. Zakona o inspekcijama TK.
Međutim, sredinom septembra 2023. godine, radnici Komunalca su došli i pokosili predmetnu površinu, prvi puta nakon nekoliko decenija, a ujedno i zadnji puta.
Uslijed neodržavanja predmetne javne zelene površine, došlo je i do prvih umalo po život opasnih situacija za stanovništvo. Naime, na predmetnoj javnoj zelenoj površini nalazi se otvoreni šaht oborinske kanalizacije dubine najmanje 150 cm, dijelom napunjen vodom, koji je otvoren, a predmetni otvor se ne vidi, posebno noću i uslijed zaraslosti travom, iz kog razloga sam 10.11.2024. godine, krećući se tik pored pješačkog prelaza, upao u predmetni šaht.
O navedenom sam 12.11.2024. godine obavijestio nadležnu Gradsku službu dopisom naslovljenim kao "Pad u otvoreni šaht i povreda na zahrđalu cijev", koji je dostupan na linku:
https://centar72.ba/tuzla/prijava/pad-u-otvoreni-%C5%A1aht-i-povreda-na-...
Smatrajući ovakvo stanje nedopustivim i opasnim, istog dana sam skoro u cijelosti pokosio predmetnu javnu zelenu površinu, osim pojasa koji se nalazi uz cestu i pored kamiona koji prodaju ugalj i drva, obzirom da je taj dio pod kosinom i zatrpan je raznim smećem (staklo, limenke i dr.). Osim toga sam pograbljao travu i pokupio je na kamaru.
Cijeneći sve navedeno, pozivam nadležne:
- da bez daljeg odlaganja uključe predmetnu javnu zelenu površinu u redovno održavanje
- pokose ostatak predmetne površine
- odvuku travu koju sam pokosio i pograbljao na jednu kamaru
- pokupe smeće koje se uz istu nalazi
- adekvatno zatvore šaht
- naknade mi izdatak za utrošeno vrijeme i gorivo za trimer za košenje javne zelene površine
- naknade mi odštetu na ime straha i bola koje sam pretrpio padom u otvoreni šaht koji, osim što ne smije biti otvoren, nije ni vidljiv uslijed neodržavanja